2 x knäckebröd

Det bageste er Rebecca´s knækbrød, det forreste undertegnedes.

Jeg elsker knækbrød. Det være sig de klassiske store runde svenske med hul i midten, de mere smagsfulde fra Urtekram og Irma eller de hjemmebagte slags. Til en veninde aften hos min veninde Rebecca, serverede hun en blendet grøntsagssuppe, en masse små dips i form af pesto, artiskokcreme mv, en super god måde at få et pift til smagsløgene, i forhold til suppens meget “rene” smag. Og så var det enorm hyggeligt at snacke de små knækbrøds-hapsere!

Jeg har ikke tidligere kastet mig ud i knækbrøds-bagning, og nu forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor…det er SUPER let! Alle ingredienserne skal bare vejes og måles af, blandes i en skål, rulles ud og bages. I og med jeg er i færd med, at tømme køleskabet (se Stop spild af Mad kampagnen: “Tøm Køleskabet uge 38”), og ligger inde med en del lækre oste, og franske special pølser, ja så tænkte jeg, at et godt knækbrød ville gå godt til et mini-oste-bord for én. Derfor fik jeg opskriften af Rebecca, og den kommer her:

Rebecca´s knäckebröd – ca.2 bageplader:

  • 1 dl hørfrø
  • 1 dl sesamfrø
  • 1 dl græskarkerner
  • 1 dl solsikkefrø
  • 1 dl havregryn
  • 2 dl vand
  • 3,5 dl hvedemel
  • 1 tsk bagepulver
  • 2 tsk salt
  • 1 dl olie
Her er alle kerner og frø blandet sammen – kan næsten fornemme
hvor godt det bliver…
  • Alle ingredienserne blandes sammen i en skål, og deles i to. Rul hver dej klump ud mellem 2 stykker bagepapir. Skær ud inden bagning, da det er lettere at knække. Bages 15-18 min v.200 grader.
Næste gang jeg bager dette knækbrød, vil jeg dele dejen i tre stykker, således at det bliver endnu tyndere.
Og Rebecca har fuldstændig ret i, at man kan variere og pynte eller lade være. Da jeg så alligevel var i gang, og havde alle ingredienserne fremme, ja så besluttede jeg, at improvisere og det kom der et mere krydret og aromatisk knækbrød ud af:
Nada´s knækbrød – 2 bageplader:
  • 1 dl sesamfrø
  • 1 dl knækkede rugkerner
  • 2 dl solsikkekerner
  • 1 1/2 dl rugmel
  • 2 dl hvedemel
  • 1 dl rapsolie
  • 1 stor ske maltsirup
  • 2 spsk flydende honning
  • 1 dl vand
  • 1 tsk bagepulver
  • 2 tsk urtesalt
Lad knækbrødene køle af på en bagerist, og opbevar dem i en kagedåse når de er helt afkølede.
Er du også vild med knækbrød? Så se at komme i sving – det vil også
være sjovt for børnat være med til at bage deres eget knækbrød!

9 kommentarer til “2 x knäckebröd

    1. Tak!
      Har gjort mit yderste denne uge, så i aften står den på mystisk pølsefad…det har jo ikke ligefrem været grillvejr denne sommer:-( så de pølser jeg havde liggende i fryseren skulle jo bruges…

Tak for din kommentar, kig endelig forbi en anden gang! Mvh La Cucina Nada